Sunday, July 20, 2008

:Sektor pertanian perlu usaha tanam beras: Au

SANDAKAN: Ahli Dewan Undangan Negeri Elopura YB Au Kam Wah membuat seruan agar mendapatkan pengetahuan dan teknologi yang perlu dalam penanaman makanan seperti padi dan ia perlulah ditanam dalam usaha menangani masalah kekurangan beras.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, Au berkata demikian semasa menyaksikan upacara angkat sumpah ahli jawatankuasa baru satu persatuan pertanian disini. Beliau berkata kenaikan harga minyak telah menyebabkan kekurangan makanan asas seperti beras dan ini telah membimbangkan beberapa negara dalam hal ini.

Beliau berkata ahli-ahli persatuan tersebut boleh mempelajari dan mendapat kemahiran teknologi dari negara China yang kini mampu menjana beras yang lebih bagi setiap ekar. `Banyak negara-negara maju telah menggunakan teknologi untuk membuat minyak dari pokok dan ini penanam Malaysia boleh peroleh kelebihan’, katanya. Au juga menerangkan teknologi tinggi yang di gunakan oleh negara-negara maju dalam membuat minyak dari pokok perlu dicontohi oleh penanam-penanam negara ini.